[vpsFree.cz: community-list] RHEL na VPSfree?

Stepan Liska stepan at comlinks.cz
Fri Feb 5 11:12:34 CET 2021

Ahoj,

Dne 04. 02. 21 v 22:42 Pavel Slama napsal(a):

> [...]
> prodavej, ale my za nic nerucime (a proto to neprodavame). To ze to
> pak nekdo vezme, dotahne to do supportovatelny podoby a necha si za to
> zaplatit s tim ze dalsi vyvoj dal probiha primarne na tom upstream
> projektu neni nutne spatne. Holt to do puvodne vyvojarsky komunity
> pridava skrz takovou firmu taky platici zakazniky a podle toho se ten
> vyvoj smeruje (a akceleruje). Ze to puvodni komunita nemusi nest libe
> je holt blby, ale nezridka to tomu projektu prospeje resp ho udela
> relevantnim.. v nejhorsim pripade holt fork (z kterykoliv strany).

Ano a podle toho co původní autor zamýšlel, tak si zvolí licenci. A tu
pak musí ostatní co na tom staví dodržovat. Pokud chtěl aby se dalo
dělat co popisuješ, tak zvolí licenci jinou.

> [...]
>
> RH Google etc sou taky nejvetsi kontributori do tech projektu, viz
> kernel nebo treba kubernetes - takze to stavet tak ze jen rejzujou na
> chudacich tisicich vyvojaru altruistu je manipulativni, Ale ja vim ze
> sou lidi kteri to tak vidi a je to ok, presvedcovat nemam potrebu.
>
> Technicko pravnicka klicka jen znamena ze mas jinej pravni nazor nebo
> pocit - tezko v tom rozhodovat kdo ma vetsi pravdu, tak nam nezbyde
> nez koukat na vysledky a hodnotit jak kdo k cemu tu "klicku" pouziva a
> jestli by to bez ni bylo ve vsech dusledcich lepsi.

Omlouvám se, Thunderbird byl blbej příklad. Tady nám šlo primárně asi o
GPL (protože Linux), pravda MPL jsem celou nečetl.

Technicko-právní kličkou myslím to, že se udělá něco, aby se formálně
licence dodržela, ale fakticky se jí snažím obejít. A pak se to dá
okecávat (právníci, PR). Ale v konečném důsledku jsem prostě obešel to o
co šlo původnímu autorovi. A jestli na tom vydělávám peníze nebo si
jenom honím triko je přece jedno.

A jistě - můžu prodávat cokoliv co je pod GPL, ale musím přece zveřejnit
zdrojáky včetně těch svých úprav. A to že na to nalepím svojí TM a že to
nikdo s tím mým TM nemá používat je pochopitelné (a vymínit si to asi
mohu), ale GPL chápu tak, že by to mělo být udělané tak, aby nikdo neměl
problém zase vzít tuhle mojí úpravu a použít jí dál. A z toho co tu
Snajpa píše, tak to vypadá, že další použití RH úprav v opensource
projektech je natolik problematické, že je až nemožné. A pokud je jejich
záměrem, aby to nešlo, tak je to IMO obcházení licence.

A to že to je blbý, protože do toho vrazili spoustu úsilí a peněz a že
si to musí chránit? OK, to je pochopitelné. Pak ale neměli použít SW s
licencí která to neumožňuje a musí použít jiný SW nebo si ho celý
napsat. Holt ta licence je natolik restriktivní, že i kdyby RH přispěl
nakonec do projektu 99% kódu, ale původní autor stále trval na GPL, tak
prostě mají smůlu - oni se rozhodli dát peníze do projektu s takovou
licencí, tak jí prostě mají dodržovat.

Díky za diskusi, Pavle. Musím jít zase rejžovat, chleba pod GPL není.

Mějte se všichni,
Štěpán.