[vpsFree.cz: community-list] RHEL na VPSfree?

Stepan Liska stepan at comlinks.cz
Thu Feb 4 22:09:23 CET 2021

Ahoj,

jak to čtu, neodpustím si nakonec komentář: přijde mi, že se diskuse
protahuje (IMO už zbytečně - je to vyřešené), protože se oba Pavlové
absolutně nechápete z jednoho prostého důvodu. Pavle Slámo - chápeš, že
když je něco "opensource" (což v této diskusi vzhledem k předmětu
chápeme ne jako public domain, ale že to má nějakou opensource licenci),
tak je to tak, že původní autor (~autoři) dal svoji vlastní práci k
dispozici světu zadarmo a jediné co si za to vymínil je, že na té jeho
práci někdo jiný nebude rejžovat? (A tudíž že když někdo tu práci
rozšíří nebo pozmění, tak že MUSÍ použít stejnou licenci?)

Ale tohle přesně RH (a Google a etc.) nedělá - vzali opensource věci a
nějakou technicko-právní kličkou to udělali tak, že na tom rejžujou. Ale
ten SW napsalo tisíce dalších lidí co za to nic nechtěli (kromě
nehynoucí slávy, samozřejmě ;-)). Takže já určitě nemám problém, aby RH
vydal nějaký "vyladěný systémek" a dělal si s ním co uzná za vhodné,
zkušeností a vývojářů na to mají dost. Ale pokud chtěj nedodržovat OS
licenci, tak prostě nemají používat jako základ OSS. Já si taky nemůžu
vzít zdrojáky Thunderbirdu, nějak si je "vyladit", pak to prodávat jako
FoxBird, sice k tomu zveřejnit zdrojáky (abych jako tu licenci dodržel),
ale zakázat s nima fakticky jakkoliv manipulovat. Vždyť jsem to vyladil
já a ručím za to? Ne, to mi prostě ta licence neumožňuje. Musím si
mailového klienta napsat celého sám nebo si najít základ s nějakou
licencí co mi to umožní. Prostě RH používá metodu aby se vlk nažral a
koza zůstala celá. A jediné na co Snajpa, jak to chápu já, nadává je, že
nikomu jinému by to neprošlo (a že už takových ptáčků bylo). A ne že by
jim to jenom procházelo, oni jsou ještě za hrdiny.

Každopádně technicky z té diskuse jsem pochopil, že v podstatě
neexistuje řešení, jak by bylo možné oficiálně nabízet podporu pro RH.
Leda by se na wikině napsala sekce "jak rozběhnout VyVíteCo na vpsFree"
a v textu důsledně s/RedHat/VyVíteCo/.

Hezký večer všem,
Š.