[vpsFree.cz: community-list] Mailinglist a DKIM

Jirka Bourek trekker.dk at abclinuxu.cz
Wed Jan 21 14:49:11 CET 2015

Ondřej Caletka wrote:

> Jsem přihlášen v asi 30 různých konferencích a teď jsem nenašel jedinou,
> která by zprávy nemodifikovala. Pravda, zrovna ve dvou zmíněných nejsem.

Teď jsem ještě nakoukl na mailing list eximu a tam tagy do předmětu
přidávali taky a už to nedělají. Všechny tři jsou mailing listy nějakého
software pro práci s elektronickou poštou, takže hádám, že jejich
správci by měli vědět nejvíc.

> Nejčastější modifikace jsou:
>
>   1. přidávání patičky
>   2. přidávání tagu do předmětu
>   3. Reply-To na adresu konference
>
> Osobně bych se dokázal obejít bez všech tří, ale obávám se, že spousta
> lidí podle Subject tagu filtruje a ještě větší spousta lidí spoléhá na
> to, že po stisku tlačítka odpovědět píšou do konference a ne odesílateli.
> Je sice pravda, že úpravu ad 3 je možné udělat bez vlivu na DKIM, to ale
> neplatí pro e-maily, které už do konference s hlavičkou Reply-To přijdou.

Tak když mail přijde s hlavičkou Reply-To, tak ji není potřeba přidávat
(teda za předpokladu, že ten mail neposílá někdo, kdo chce škodit, a dá
tam něco jiného, než v ní má být.)

Filtrovat podle tagu v Subjectu je špatný postup(TM), od toho je
List-Id. Ostatně slušný e-mailový klient by měl umět "Reply to list",
který se řídí podle List-Post, takže není potřeba ani Reply-To

> Vzhledem k ohromnému množství mailing listů věřím tomu, že reputační
> systémy odečítají trestné body, pokud e-mail vypadá jako přišlý z
> konference. Jinak by byla už dávno většina mailing listů nefunkčních.

U velkých hráčů - pro ČR Seznam, globálně Google - o tom docela
pochybuju - těm je jedno, když k nim maily z konferencí chodit nebudou.

Navíc se mi nezdá, že by maily z konferencí potřebovaly nějakou výjimku
- bývají na ně aplikovány docela přísná pravidla na velikost (žádné
přílohy), často i na obsah (např. žádné HTML zprávy), takže přijímací
servery si kromě objemu zpráv nemají na co stěžovat.

Je taky potřeba brát v úvahu, že DKIM podpis je u jednotlivých zpráv
zatím spíš výjimka, takže na celkovou reputaci mailserveru mají takové
zprávy minimální vliv. Zatím, budou přibývat...