[vpsFree.cz: community-list] Zápis a slajdy ze setkání 1. února

Pavel Snajdr snajpa at snajpa.net
Wed Feb 5 09:44:09 CET 2014

Cau,

parametry VPS vychazeji z nekolika promennych:

a] jaky HW je dostupny na trhu
b] jaky HW si muzeme dovolit z a]
c] kdy naposled jsme obmenili vetsinu hw (tzn. kdy budeme delat upgrade)

Ja si jednou za cas delam "bean counting day", kdy prochazim vsechny
masiny a pocitam/obhlizim pomery, jak se pouzivaji disky, RAM, CPU v
case a jak se to blizi k limitum HW.
Vzdycky, kdyz najdu dostatecnou mezeru mezi limity a realnym vyuzitim,
navysujeme parametry.

U disk space je ve hre nekolik promennych - velikost datasetu, nad
kterym tvoje aplikace aktivne pracuji (= co se musi vejit do RAM), jak
moc sekvencni vs. nahodny je pristup, jestli je to spis zapis nebo
spis cteni (obzvlast pri zapocitani efektu ARC cache v RAM, tzn.
jestli staci cachovat do RAM a na disky jdou jenom zapisy, nebo i
ready), potom zalohovani, jak casto se ta data zmeni a jak velka cast
se meni denne (protoze zfs snapshots) - obzvlast, kdyz budeme chtit
mit vsechny zalohy ulozene dvakrat, to jak v Praze, tak v Brne.

To vsechno ovlivnuje, jestli si muzeme dovolit zvetsit disk space na
VPS - neni to teda jenom o syrovym plochym cisle v gigabajtech.

Btw, je to jenom muj nazor, ale IMHO tech 60GB mne osobne prijde jako
optimum ve smeru, co ta VPS vubec muze mit na sobe a aktivne vyuzivat
za data - jinak se tam jenom valeji a od toho je NAS (to fakt nema na
rootfs co delat, data co se nepouzivaji k servovani, vsak od servovani
ta VPS je). Rootfs data musime optimalizovat na rychlost a
spolehlivost, kdezto pro NAS staci optimalizovat na kapacitu. Na oboje
se optimalizovat neda a tiered-storage ZFS neumi (jakoze odsunout
neaktivni data na pomalejsi uloziste).

S pozdravem

Pavel Snajdr

+421 948 816 186  | +420 720 107 791          | 110-010-956
CTO of Relbit     | Predseda vpsFree.cz, o.s. | RHCE
http://relbit.com | http://vpsfree.cz         | https://www.redhat.com