[vpsFree.cz: community-list] RHEL na VPSfree?

Pavel Snajdr snajpa at snajpa.net
Fri Feb 5 11:48:04 CET 2021

> RH zacal sponzorovat centos v 2014, to fakt nikdo neplanoval co se s
> tim bude delat v roce 2020.
>
> Pred koncem roku se seslo nekolik veci - koncila podpora rhel6, tzn.
> centos6 a lidi zacli houfne prechazet na centos8 s komunitnim (ne RH)
> slibem podpory na dlouhy roky. RH potreboval blizsi upstream nez
> fedoru (centos stream). A zaroven zakaznici brali centos jako rhel
> akorat zadarmo - coz je problem.

Problem pro koho, ale? :D

> Takze se to muselo rychle rozseknout.

Nemuselo se nic rozseknout, kdyby Red Hat nepovazoval CentOS explicitne
za problem. Ze se to muselo rozseknout, akorat doklada, ze CentOS pro
Red Hat problem proste byl, navzdory vsem jejich tvrzenim, jak jim to
pripravuje pudu pro budouci zakazniky na RHEL a tak :)

Vzdyt to sam rikas, jen to nechces vnimat tak, jak to je :D

> Nazor na to muze mit kazdej svuj, ale hledat v tom nejakou EEE
> strategii od zacatku je trochu prifoukla predstavivost.

Takze takhle se to dela? Kdyz chci znicit open-source rebuildy, ktere
konkuruji, staci prohlasit dost dopredu, ze to jdu sponzorovat, ze by to
bez toho sponzoringu neslo a ten projekt by urcite umrel...

Stoprocentne by CentOSu proste nic nebylo, kdyby si ho Red Hat dal
relativne nevsimal, jak to delal driv. Na vydani 6 i 7 se cekalo a
cekalo by se i na osmicku, protoze poreverzovat vsechny zmeny v build
procesu a nejak si to poskriptit po vlastni ose neni proste jednoduche -
a vyvojari Red Hatu tohle urcite neusnadnuji, jak rikam, zadna
dokumentace k tomu neexistuje - a zase, muj subjektivni dojem (podlozeny
diskuzemi s lidmi z baseos z doby RHEL6, kdyz jsem byl na chvili v tom
korporatu zamestnany), je, ze CentOS byl proste skoro vzdycky uvnitr
povazovany za problem - o kterem ale nikdy nebylo korektni mluvit primo
otevrene jako o problemu, ale ten vzajemny understanding tam proste
vzdycky byl.

Kdyby na nej nesahnuli a nezlakali Singha penezma k sobe, valil by
CentOS dal tak, jak valil driv.

Jasne, nebylo to jednoduchy a trvalo to. Ale ze by na tom mel vyhledove
CentOS skoncit, to bych rekl, ze nikdy nehrozilo.