[vpsFree.cz: community-list] RHEL na VPSfree?

Pavel Snajdr snajpa at snajpa.net
Thu Feb 4 00:19:55 CET 2021

> Nejsem na to expert, ale nekuchá ty známky presně tak Oracle?

Jo, presne tak; mimo jine, donedavna takhle presne fungoval taky treba
Scientific Linux, ktery sel az tak daleko, ze si na webu nedovolili ani
napsat "Red Hat", jen "TUV", jako "The Upstream Vendor".

CentOS to delal presne taky tak, ale hlavni hnaci sila za nim se nechala
najmout Red Hatem naprimo - no a po podepsani pracovni smlouvy uz pak
nezbyva, nez skakat, jak management piska.

Ono naskladat z Red Hatich SRPM celou distribuci se zda jako snadnych
par kroku - vsak vezmem ty SRPM, vykuchame z nich trademarky, oholime
changelogy o vsechny zminky o firme, atd. a proste je rebuildnem a
pohoda, ze? :)

Akorat, ze ono se to zasekne na tom, ze vubec nikde neni dokumentovany
ten proces bring-upu/bootstrapu te distribuce (a to ani Fedory).

Kdybyste si tak chteli treba prekompilovat RHEL nebo i "svobodnou"
Fedoru po svem pro jinou architekturu, budete v tom tapat dlouhe tydny
az mesice - az bych skoro rekl, ze je pomalu nutnost do toho jit ve vice
lidech, protoze na jednoho je to moc. Vychytit, v kterem poradi co a cim
zbuildit, jak to udelat se zavislostmi a podobne... no, neni to
jednoduche.

O tomhle jsme se presvedcili pred par lety, kdyz meli kluci v
hackerspace uzasny napad, ze kdyz Red Hat nepodporuje Fedoru na ARMv6a,
tak si preci tu Fedoru prebuildime sami, vsak je to open-source... no a
po roce trapeni, co mezi tim vysly dalsi dve verze, to porad byl jen
minimalni bare-bones system, kde spousta veci oproti plnemu releasu
Fedory chybela.

Pignus Linux to daleko nedotahnul :)

Tak uvidime, treba se nejaky z tech nove ohlasenych rebuildu RHELu chyti
a pojede to...

Ale vzhledem k tomu, jak si Red Hat pres Streams a dalsi vymysly
pripravuje pudu pro mnohem rychlejsi kadenci releasu RHELu samotneho, si
myslim, ze ty snahy budou mit taky nedlouhou tradici a brzo skonci. Snad
jim to vyjde, fandim vsem tem snaham, ale je to Sysifovska prace a vubec
se nebudu divit a nebudu ani zklamany, kdyz to proste neklapne.

Red Hat ma IMHO za zenitem, co se tyce nejakeho toho byt hip- a in-, uz
vubec nestihaji byt na vlne modernich trendu, za to jim ale raketove
rostou prijmy z armadnich a po celem svete vsemoznych vladnich
kontraktu.

Tak trochu mi pripominaji, aspon tim trhem, ktery obsluhuji, Sun
Microsystems, akorat Red Hat board mel dost rozumu se nechat koupit pred
tim, nez nastane nejaka podobna krize, kterou by neustali, jako Sun
neustal financni krizi pred temi +- deseti lety.