[vpsFree.cz: community-list] RHEL na VPSfree?

Stepan Liska stepan at comlinks.cz
Wed Feb 3 14:12:41 CET 2021

Ahoj,

TL;DR:
IMHO - na toto bych společné "zdroje" (tj. vývojáře placené spolkem)
nenasazoval, ale pokud to někdo ze členů udělá a bude to chtít do šablon
dát, nemám s tím problém. Na listu klidně probírat.

Long:
Kroky RH mě permanentně míchají od chvíle kdy zrušili RH Linux a
založili Fedoru. V tu chvíli jsem si je zařadil do chlívečku "dělají to
pro peníze" a zatím mi to potvrzují. Nic proti, je to jejich volba a
moje volba je jít jinam a co dělají ignorovat. Není to první firma či
spolek co u mě prošli podobným vývojem.

Můj dojem je takový, že všechno používají hlavně pro svůj byznys a to
včetně využívání komunity. Komunita z toho něco má - peníze na vývoj
některých věcí, ale něco ztrácí - RH některé věci ovlivňuje směrem,
který se hodí zejména jim. Pro mě osobně je jedním z takových smutných
příkladů (který, pokud jsem zaznamenal, většina pokročilejších členů
vpsFree nesdílí), prosazení systemd jako nového de-facto standardu init
systému. Důsledkem je obrovský rozvoj systemd v posledních letech (+) a
neustálé pohlcování dalších a dalších subsystémů do něj (pro někoho +,
pro mě jednoznačně -) a zejména velké problémy toho, kdo by chtěl
používat jiný init systém (a pomalu čekám kdy se to začne týkat i cronu,
dns, ntp, ...). Ještě si matně pamatuji, že něco podobného hrozilo u
nějaké virtualizační technologie, ale tam se jim naštěstí nepodařilo
unést celý obor a už si ani nepamatuji co to přesně bylo.

Pro mě jsou celkem ignorovatelní s jedinou výjimkou - systemd. Tam mi
celkem aktivně uškodili a dále škodí, a teprve čas ukáže jak to bude
dál. Nicméně já nejsem "členem komunity", protože se  na žádném OSS
projektu aktivně nepodílím, posílám tak maximálně semtam nějaký
bugreport a důsledky toho co RH dělá pociťuji jen přeneseně jako správce
pár serverů a uživatel desktopu.

Myslím, že Community list je dobré místo na probíráno takovéhoto tématu,
protože blogy nečtu, nemám moc kdy.

Mějte se krásně,
Štěpán.

**