[vpsFree.cz: community-list] vpsAdminOS

snajpa at snajpa.net snajpa at snajpa.net
Tue Dec 26 14:20:59 CET 2017

On 2017-12-26 10:16, Michal Halenka wrote:
> Ahoj,
>
> chtěl bych se zeptat jaký je aktuální stav a nezávazný
> výhledový plán ve vpsFree.
> Je v plánu přechod z OpenVZ na něco jiného? Případně kdy cca?
>
> Díky
> MH

Cau Michale a caute vsichni,

predne, preju vsem poklidne svatecni odpoledne ;)

Co s OpenVZ je velmi dulezita otazka s velmi spravnym nacasovanim ;)

OpenVZ 7 je parodie na opensource, takze jak jsem psal uz v zari, to
preskakujeme.

Takze nam nezbyva nez postavit neco nad upstream kodem, no a to idealne
co nejcerstvejsim.

No a to 'neco' shodou okolnosti uz stavime nejakou chvili, jako lehky
container host OS nad not-os [1], ktery vychazi z NixOSu [2].

Rikame tomu vpsAdminOS [3], je to live system (cil je vejit se do 1 GB v
RAM), ktery na lokalnim ulozisti ma hlavne data kontejneru (a nejaka
minor stavova data), ale jinak bezi z RAM.

Pres iPXE (a nebo zalozni FAT32/whatever na lokalnim ulozisti) se
natahne kernel (4.14 aktualne) a initrd (se ZFS) a squashfs filesystemu;
pomoci kernel parametru z bootu se zjisti, jestli se noda instaluje na
cisto, nebo se ma spustit produkcne, nebo v debug modu; v produkcnim
modu se importne zpool, nastavi sit a zapnou kontejnery.

O spravu kontejneru (LXC) se ve vpsAdminOS stara osctld [4], co je v
podstate nase variace na LXD; akorat pro nas rovnou napojena na vpsAdmin
a tak ovladani z hostOS bude mit napojeni na vpsAdmin. Uz se nebude
stavat, ze na nodu je nastavene neco nekonzistentne s tim, co si mysli
vpsAdmin, protoze vpsAdmin se o svoje 'ovecky' (nody) ve finale postara
uplne sam. A hlavne, osctl ma podporu user namespace Done Right (tm),
coz je pro pro LXD i Docker, umim si predstavit, dost pain vubec v
takovych rozmerech uvazovat (kdyz je potreba vyrobit jednoho usera per
user-namespace a pridelit mu mapu tak, aby se neprekryvala; LXD treba
pouziva mappingy pod jednim userem, co potencialne dava moznost se zas
pod tim jednim userem sejit pri utikani z kontejneru).
Pri zmene user namespace nejakeho kontejneru (tj, pri chown kontejneru
mezi vpsadmin members), bychom s defaultnim navrhem a nejakym konvencnim
distrem museli delat chown vsech souboru toho kontejneru o nejaky
offset, a tak prochazet treba 15M PHP session files, kterych si nikdo
nevsiml, protoze na ZFS proste byt muzou (dokud si clovek nevsimne, ze
ls trva :D). Aither napsal patchset [5] do ZFSonLinux, ktery ten
remapping dela pri mountu datasetu na ZPL vrstve, tedy neni potreba
chownovat a prehozeni kontejneru mezi ruznymi uzivateli bude instantni.

Trochu skoda je, ze se musime vsichni v ramci clusteru podelit o 32 bitu
UID/GID. Ale tak... 32bitu je tak akorat na dvou-rackovy cluster cca
takove velikosti, kde jsme ted. Pak muzeme zacit stavet clustery dalsi,
protoze jak NAS, tak Backuper uz by stejne bylo slozite skalovat v jedne
instanci.

Dal, kontejnery izoluje AppArmor, pouzivame vsechny cgroupy, co muzeme a
cpu.shares pravdepodobne bude osctld tunit za behu, abychom byli schopni
dosahovat stejneho CPU limitingu, jako na OpenVZ (tj. pokud rekneme, ze
gameri - a ponovu taky cryptomineri... - maji dostat 50% jadra, tak to
tak ma byt i pokud ma masina dostatek CPU casu, protoze to proste u nas
nedava smysl hostovat).

NixOS nam dava moznost cele prostredi deklarativne popsat pred tim, nez
vznikne; pokud se nam podari vsechno pointegrovat, jak chceme, meli
bychom ve finale mit cele prostredi popsane ve verejnych Git
repozitarich.

Nejen to, ale taky pri kazdem commitu do tech repozitaru chceme dostavat
vysledky z QA farmy, kterou ted mame (zatim v interni siti a velmi beta)
nad Hydrou [6].

Cilem je dostat co nejfunkcnejsi a co nejizolovanejsi kontejnery, zatim
jsme v early fazi, kdy nam to bootuje, kontejnery se daji vytvaret,
startovat, maji konzoli a da se v nich uz neco bezet. Bezi nam Hydra,
mame cca predstavu, jak to cele budeme updatovat a rekonfigurovat za
chodu, ale potrebujeme to zacit zkouset.

Hodila by se pomoc s testovanim, ale i s vyvojem vpsAdminu - kdyby se
nasel nekdo, kdo by tahl vpsadmin web UI a casem ho prepsal, byla by to
idealka. Potrebujeme rozsirit tym ;)

vpsAdminOS ma hodne potencialu, je toho spousta, co by slo udelat a
davalo smysl ;)

V lednu 2018 nas cekaji dve velka temata:

- vpsAdminOS hackaton
   -> celovikendova akce, pravdepodobne treti vikend v lednu(?, neni
jeste jiste) v Brne (prespani poresime komunitne).

- clenska schuze
   -> jelikoz minulorocni clenska schuze mela mizernou ucast a pritom
mela odhlasovat vcelku zasadni zmenu ve stanovach, kterou jsme ani
poradne nebyli schopni popsat (elektronicke hlasovani)... pojdme to cele
udelat jinak.
   - pokud chceme elektronicke hlasovani, pojdme se o tom pobavit na tady
na mailing listu a pojdme pripravit zneni stanov spolecne; pojdme se
taky dohodnout, jak to udelame s "legitimizaci" takove zmeny a upravou
stanov ted, kdy nas je uz tolik, ze je nepredstavitelne, aby se nas
seslo 600+ na jednom miste. K tomu jeste otevru tohle tema zvlast, ted
si to muzete zatim rozmyslet, jak by to melo probehnout, jak by mela
vypadat melo fungovat duveryhodne e-hlasovani. Vitam 100% i "ulitnute"
napady stylu "hodme to na blockchain", pokud jste ochotni s tim
(vydatne) pomoct. Na nas naopak blockchain vubec neni ulitnuty, my
bychom meli byt na popredi takovych inovaci a jit prikladem ostatnim,
jak se s nimi dela ;)

Linky:

[1] https://github.com/cleverca22/not-os
[2] https://nixos.org/
[3] https://github.com/vpsfreecz/vpsadminos
[4] https://github.com/vpsfreecz/vpsadminos/tree/master/osctld
[5] https://github.com/aither64/zfs/commits/uid_offset
[6] https://nixos.org/hydra/

V prvnim tydnu v lednu se ozvu s tematem clenske schuze/hlasovani; do te
doby se muzeme dohodnout na terminu hackatonu - a pripadne muzeme obe
akce udelat s nejakou navaznosti na sebe, kdyz uz se budeme schazet
kvuli hackovani na OS ;)

Potrebujeme hlavne vyladit funkcionalitu z pohledu vnitrku kontejneru, o
tom bude leden.

Integrace s vpsAdminem je pak zalezitosti na dalsi cca 3 mesice, pokud
se tedy nenajde nekdo, kdo pomuze :)

Chceme to nasadit co nejdriv, co to pujde, aspon pro ty, co uz nemuzou
jet na starem jadre ted (tj. nez se to zacne tykat vsech).

Rekneme okolo dubna/kvetna (4ty/5ty mesic) neco jako playground provoz
je cca aktualni target.

Sem s dotazy ;) (pripadne IRC #vpsfree nebo #vpsadminos @ freenode).

/snajpa