[vpsFree.cz: community-list] Docker na CentOS 7?

Pavel Snajdr snajpa at snajpa.net
Fri Apr 28 23:48:30 CEST 2017

On 04/28/2017 11:01 PM, Jan Dvořák wrote:
> Ahoj,
>
> ona je novější verze závislá na jádru 3.10+ a to je zatím asi ještě
> daleko. Já bych potřeboval verzi 12+. Nemá někdo ze správců nějakou
> informaci co by poskytla světýlko na konci tunelu?

Otazka je, jestli vubec bude jadro 3.10+, jak to presne bude vypadat.

Ve hre je nekolik variant, jedna "lepsi" nez druha:

Upstream Linux (4.8+ cca)
=========================
+ moderni upstream linux featury, co ocekava vetsina soucasnych
hype-driven developeru
+ moderni distributed storage technologie
+ kernel zacina byt dostatecne instrumentovatelny na honeni vykonu (a
hledani zdroju problemu s vykonem)
- nevyhovujici storage subsystem (nutnost lepit do nej ZFS)
- user namespace: neni mesic, aby nebylo aspon jedno privilege
escalation CVE spojene s user namespace => SHOW STOPPER. Pres toto nejde
vlak, my nemuzeme riskovat provoz neceho tak nebezpecne navrzeneho, jako
userns, ve skale, v jake kontejnery pouzivame (stovky lidi, kteri
pozaduji root + ruzne capabilities kernelu)
- nedodelany kernel-level resource accounting

Virtuozzo 7 (komercni)
======================
+ Live patching (workaround pro userns problem), timely security patche
+ Technologicky nejpokrocilejsi kontejnerizace na Linuxu
- user namespace (viz 1.)
- placene
- ma uzavrene casti
- kompletni supportovana distribuce, nemoznost vetsi customizace (liveOS
smerem uz vubec...)

OpenVZ 7 ("opensource")
=======================
- chybi dokumentace k cemukoliv (natoz jak to vybuildit vubec, nebyl by
ale problem, mame uz :D)
- naprosto nevstricny pristup vyvojaru ke komunite
- user ns
- stable verze vydavana jednou za uhersky rok, mezi tim je dostupny
akorat git HEAD => nutnost pickovani patchu + custom QA

OpenVZ 6
========
- podpora konci cca za rok

Illumos
=======
https://en.wikipedia.org/wiki/Illumos

+ nativni ZFS
+ stabilni a robustni design jadra napric
+ kontejnery nativne od roku 2005 (ie. kde mohl byt Linux, kdyby Linus
nemel osobni problem s vyvojari puvodniho OpenVZ....)
+ robustnejsi izolace (OpenVZ 6 bylo v tomhle velmi podobne),
zranitelnosti se casto daji zneuzit na ziskani roota na masine, jenom
pokud jsou pustene v global zone (hardware node, tj. primo, pod
nepreviligovanym userem, ale uz ne v kontejneru).
+ podporuje KVM/QEMU inside container
+ ma DTrace, ktery nam umozni realne zacit resit performance problemy

-> seriozne zvazujeme variantu opustit Linux a prejit na Illumos
-> Joyent implementoval Linux branded zones, co je asi nejpokrocilejsi
prekladova vrstva pro Linuxove ABI, ktera existuje aktualne
-> dokaze pustit moderni linuxova distra
-> nema iptables, pouziva se BSD pf na hostovi, kteremu se pravidla
zadavaji pres side channel
-> zatim nepodporuje cgroups+namespaces ABI, tj. pod LX branded zone
nejde spustit dalsi kontejnery (ale je to work in progress, nicmene
tezko rict, jestli/kdy bude nejaky vysledek venku)

-> tj. pokud neprejdeme na fullvirt (vysoce nepravdepodobne) nebo
komercni Virtuozzo 7, ceka nas kernel development

-> rosteme a kernel development prestava byt problem

-> pokud mame delat kernel development, je lepsi pracovat s komunitou,
se kterou se da dohodnout - Illumos je v tomhle mnohem pristupnejsi
ekosystem pro mensi hrace + je nuti k uzsi spolupraci.

-> pokud bychom nasadili Illumos, pravdepodobne nasadime i upstream
Linux a clenove dostanou na vyber:

- upstream Linux kontejner (se vsi jeho bezpecnosti, stabilitou, atd.,
ale taky s featurami nutnymi pro hype-driven developery) na HW s
upstream linux kernelem

a potom pojedeme na HW s Illumosem, ktery by mel byt stabilnejsi a
bezpecnejsi + s vyladenejsim vykonem:

- nativni Illumos kontejnery se SmartOSem (ma NetBSD package management,
kde je toho zabalene fakt hodne a tak.. na co Linux)...

- LX Branded zones - kde se da pustit stable Linuxova distra, ale bez
cgroups/namespaces, tj. na beh Linux-only binarnich aplikaci vetsinou
bez problemu (muzu zajemcum poskytnout Ubuntu 16.04 nad LX zonou uz ted
na vyzkouseni)

- QEMU/KVM zone - kdo potrebuje Linux/Windows, pusti si to holt v QEMU,
na ktere bychom meli poskytnout zdokumentovany template s postupem, jak
v nem rozjet spravne nastavenou plnou virtualizaci s forwardoanim
trafficu ven.

Takze cca tak se veci maji.

/snajpa