[vpsFree.cz: community-list] Domaci NAS - jaky HW?

Pavel Vondřička Pavel.Vondricka at ff.cuni.cz
Sat Nov 26 01:11:23 CET 2016

Ahoj,

mám doma už skoro pět let QNAP (omezeně otevřený do internetu) a stejný
máme v práci (nepřístupný zvenčí). Aktualizace vycházejí celkem
pravidelně a zdá se, že o to docela pečují a snaží se (v rámci
možností). Netvrdím, že jsem se nikdy nesetkal s problémem, ale
minimálně. Prostě to běží a moc si toho nevšímám, ani na tom neprovozuju
nic extra, prostě jen NAS odkladiště s archivem dat.

Mezi bohatým výběrem "aplikačních balíčků" je i další balíčkovací systém
iPkg, přes který se dá nainstalovat leccos jako třeba v OpenWRT apod. -
ale nezkoumal jsem, nakolik "úplné pokrytí" to má, protože vlastně nic
extra na tom nepotřebuju, jak bylo řečeno.

Snajpova výhružka zašifrováním dat mě samozřejmě notně vyděsila - to by
mě asi odrovnalo. Samozřejmě by se mi taky líbilo, kdybych si mohl
provozovat NAS se 100% open/komunitním softwarem, který je
nakonfigurovaný, odladěný a udržovaný lidmi jako je Snajpa, a nejlépe
kdyby HW stál desetikorunu! Jenže čas pohádek je pryč a o ráji si můžeme
nechat zdát. Den má jen 24 hodin, člověk musí něco jíst a někde bydlet,
dělat třeba i jiný věci než se vrtat v OS, a život je zatraceně krátkej
;-) Taky jsme v práci přebrali nadšení technologiemi vpsFree, jenže po
roce a půl provozu se postupně vzdali OpenVZ, pak NFS a už pomalu
utíkáme i od Btrfs. Fakt nemáme čas ani schopnosti věčně debugovat
náhodně zamrzlý filesystémy. Práce je i tak nad hlavu. Možná používáme
nějakej divnej aplikační SW, možná máme nějak divnej HW, a možná prostě
jen nejsme takový borci... (A pokud tu snad nějakej borec tohoto typu
je, ochotnej pracovat za průměrnej plat humanitních akademiků, ať se
klidně ozve ;-)!).

Zdraví,
Pavel