[vpsFree.cz: community-list] Já to balím anebo seriál o balení balíčků

Pavel Snajdr snajpa at snajpa.net
Wed May 6 00:02:47 CEST 2015

No, jenze o tom to prave uplne neni. Kdyz se rekne balit veci pro
distribuci a balit je opravdu spravne, kazda distribuce je dost
specificka ve svych ohledech, je to vlastne to, co ji z vetsi casti
definuje - ne software samotnej, ale jak je poskladanej do kupy.

U kazdyho distra jsou jiny ustaleny konvence, velmi se lisi moznosti
nastroju v ekosystemu te ktere distribuce, atd.

Napr. (velmi stupidni priklad, protoze mne ted lepsi nenapada) - RPM
spec file ma v sobe na konci changelog baliku, ktery je pak
propagovany dal az na level automatickych reportu (to je hlavne domena
placeneho RHELu), abyste tusili, co vam jde do aktualizace v systemu,
na co se pripravit, ze co se rozbije a tak.

Genericky nastroje vzdycky tu "nadbytecnou" funkcionalitu ukrajujou,
co se neshoduje napric vic ruznejma podporovanejma balikovacima
systemama, vetsinou podporovany neni, nebo to stejne vede k tomu, ze
sice mam 1 prikaz, ale kompletne jiny sady prepinacu podle ciloveho
distra. Atd.

Stejna situace je Libvirt projekt, dat vedle sebe Xen, KVM/QEMU,
OpenVZ a LXC vyzaduje mit dost "ignorance" k specifikum tech technologii
.

Plni to ucel, pusti to tu virtualku, ale kdo zna konkretni
technologii, kterou libvirt abstrahuje, breci, ze jak muze nekdo
pouzivat libvirt :))

Snad je pointa pochopitelna - generalizacni nastroje jsou super pro
konkretni pouziti, ale radit tim, jak opravdu zabalit balik pro dane
distro, to nenecha moc dobrou vizitku tomu, kdo to poradil. Teda, to v
pripade, kdy se jdeme bavit o baleni baliku pro konkretni distribuce.

Ale pokud se na to podivame takhle, tak udelat dily toho serialu i o
generickych nastrojich by bylo krasny doplneni ty "balici" mozaiky.

Jo a dulezita vec, co Petr nezminil, nebo jsem to prehlidnul - nebo to
zminit nechtel, ale ja muzu a on to muze poprit :D A sice =>

Vsechny ty dily toho serialu nakonec vyjdou na
nejmenovanem_nejvetsim_linuxovem_portale_CZSK(tm) pod hlavickou
vpsFree.cz, takze autora dilu ceka nehynouci vecna slava na
ceskoslovenskych internetech :)

[ Moje osobni poznamka nakonec: kdyz se nam povede tenhle
"miniprojekt" dotahnout do uspesneho konce, bude to aspon pro mne
znamenat dalsi fazi vpsFree.cz, a sice, ze jsme schopni delat
organizovane a paralelne na vic vecech, tim padem se cele vpsFree muze
zacit hybat dopredu mnohem rychleji, pokud budou dobrovolnici. A
"pool" potencialnich dobrovolniku zacina byt velmi, velmi slibny.
Aneb, pojdme delat neco, co ma smysl - a vyvijet, testovat, podporovat
open-source a to same se svetem svobodnych informaci obecne je velmi
vzneseny cil, ktery ma cenu sledovat. ]

/snajpa