[vpsFree.cz: community-list] KnowledgeBase

Pavel Snajdr snajpa at snajpa.net
Sat Jun 14 20:29:55 CEST 2014

Cau vespolek,

jakobyste mi ty s Honzou cetli myslenky :)

Premejslel jsem, jak bychom mohli vpsFree posunout dal a presne tohle
mi prijde jako logickej krok.

Uz nam nejak infrastruktura bezi - a myslim, ze vubec ne spatne, takze
zaklad bychom meli -> ale presne narazime na to, ze s tim az tak moc
lidi neumi poradne delat.
Tzn. vzdelavani clenu, kteri o to maji zajem, je dalsim logickym krokem.

vpsFree bude vypadat uplne jinak, kdyz se prestaneme tvarit jako banda
hardcore geeku, kteri mezi sebe nepusti ty, co toho moc neumi - kdyz
se podelime vsichni o svoje znalosti a hlavne zkusenosti s ostatnimi,
pomuze to vsem.

Jako vsechno, bych byl rad, aby takova snaha byla orientovana
predevsim prakticky, nez teoreticky - teorii jednak uci na skolach a
jednak teorii clovek na chleba nenamaze a teorie cloveku ten server
nerozchodi :)

Moje predstava do zakladu je vystihnout nejbeznejsi scenaria nastaveni
VPS a sluzeb na VPS, ale ne jenom jak to jednorazove nastavit, ale i
co je potreba udelat prubezne, aby se veci nesesypaly (hlavne z
hlediska zabezpeceni, jelikoz je to vzrustajici problem) - no a takove
postupy pak pro zajemce o hlubsi studium muzeme doplnit odkazy na
teorii, dalsi dokumentaci, atd.
Primarne by ale cilem melo byt co nejstrucneji, nejjasneji podat
konkretni navody a konkretni postupy, v kterych bude vysvetlene,
*proc* je to a ono nastaveno tak - nejhorsi, co muzeme udelat, je
poskytnout copy-pasta navod, kde tukanim ctrl+c a ctrl+v v rytmu tanga
cosi nastavim, ale nevim, proc to tak je. To by nepomohlo nikomu a
generovalo by to jenom dalsi hacknute nebo spatne nastavene virtualy.

Tedy nejbeznejsi jsou veci jako www hosting a mailove sluzby, na
distribucich Debian/Ubuntu a s nejakym odstupem, co se tyce cetnosti,
na RHEL klonech.

vpsFree funguje v cestine nebo slovenstine (na rovnocenne urovni),
takze navody urcite v jednom, nebo druhem jazyku. Anglickych zdroju je
na internetu myslim dost :)

Co se tyce konkretni realizace, jsem dohodnuty s Petrem Krcmarem, ze
si tohle vezme na starost, jakmile se vrati z dovolene.

Jelikoz na to ale urcite nebude sam stacit, uz prave KB a obsah pro ni
bude spoustecem toho TODO listu, o kterem jsem mluvil, a ktery tu
zminujete v nejake forme taky. Urcite ma smysl, abychom nezahazovali
napady, ale chtelo by je to filtrovat.

Hlasovani ale eeeeeee, ne. Dat moznost se pripsat k polozce "taky mam
zajem" urcite, je dobre videt, jaky je zajem, ale nerad bych, aby to
hlasovani bylo chapano jako "jsme si to odhlasovali tak to nekdo
odmakejte, kdyz je evidentne videt ze to chcem".

Vidim to na jednoduchou unsorted tabulku, kterou obcas projdem s
aktivnimi cleny a profiltrujem na evidentni blbosti, pripadne trochu
preformulujem, proste moderovane aktivnimi cleny, ale input do te
tabulky by mel mit sanci dat kazdy (jestli jste nekdy nekdo videl na
Mikrotik wiki jejich wishlist, podobne tomu bych si to asi predstavoval).

Co se tyce technicke implementace - stay minimal. Jsme technici a mame
tendenci o vecech premyslet z technickeho uhlu - ale tady nevisi
nejvetsi teziste v technickem reseni, ale v obsahu.

Takze technicky - dokuwiki s propojenim loginu na vpsAdmin databazi -
a je vyreseno.

Cili suma sumarum - velmi me tesi videt, ze mate zajem rozvijet
vpsFree tim smerem, kterym to vidime v bande aktivnich taky tak.
Jakmile se s Petrem dohodnu nejak konkretneji (az dodovolenkuje),
budem to komunikovat sem na list a urcite bude potreba dobrovolniku :)
Jsem za to, aby dokud to nema konkretni formu, jsme to s Petrem nejak
vymysleli a realizovali, potom se budeme mit od ceho odrazit a muzeme
to zdokonalovat, ale neprotahoval bych fazi brainstormovani na vic,
nez nutnou. Kazdopadne, vsechny tvoje napady Jardo a Honzo beru v
potaz, jestli k tomu mate jeste nekdo dalsi co rict, sem s tim, nejak
to do toho zamichame :)

Jo a co se tyce toho rozlisovani, kdo je aktivni clen a kdo jenom
spokojene pouziva VPS, jeste bych tomu pridal jeden mezistupen,
rekneme "prispevatel", to jsou clenove jako Lopo a dalsi, kteri obcas
pomuzou s tim svym, co umi nejlip. I takovi jsou velmi potreba a melo
by to byt ceneno a odmeneno, kdyz uz ne financne (mimo nase moznosti),
tak aspon slevou z clenskeho, pripadne muzeme nejake dalsi vyhody
vymyslet, podle toho, co komu prijde zajimave.
Aktivni clen je podle mne nekdo, kdo vpsFree venuje aspon takovych 10
hodin tydne - myslim, ze projekt vzdelavani clenu bude potrebovat
nekoho aktivniho, ze to asi Petr nebude davat sam spolu s obcasnymi
prispevateli. Pouvazujte, kdo byste mel chut se zapojit :)
Aktivni clen narozdil od prispevatele ma potom samozrejme narok na
nejakou financni odmenu - i kdyz tezko muze fungovat prepocet na
hodinovou mzdu, myslim, ze odmena v radech par jednotek tisic korun
mesicne potesi (sam se na to nedivam jako na odmenu, ale vicemene mi to

Na te KB by potom vsichni aktivni lidi a prispevatele urcite meli byt
vyjmenovani.

Snad jsem na nic nezapomnel, co jsem chtel rict :)

/snajpa