[vpsFree.cz: community-list] Grafik

Stepan Liska stepan at comlinks.cz
Wed Aug 20 12:26:22 CEST 2014

Ahoj.

IMHO - http://vary.febiofest.cz/ je přesně to co mi přijde jako slepá
ulička designu stránek. Takto se dostáváme tam kam dnes často sklouzne i
architektura nebo design nábytku. Stará architektura a nábytek jsou
hezké a stále se používají, protože umělecký dojem obohacuje zejména
_funkčnost_ objektu. Takže kromě toho že "se na tom dobře sedí", tak je
to i hezké. Neuděláme to nejdříve hezké (nebo dnes spíše extravagantní
či interesantní) a pak teprve nepřemýšlíme jak to udělat aby se na tom
dalo i sedět.

Tyto one-page scroll-click jsou IMHO absolutním upřednostněním formy nad
obsahem (informací). Místo toho abychom přemýšleli jak prezentaci udělat
pro zařízení s různými displeji a ovládáním (malý/velký, myš/dotyk), tak
to prostě rovnou namastíme aby to bylo dobře vidět na mobilu a aby to
ohromilo, ale informační hodnota je nula a než se něco dozvím tak si
ošoupu prsty a musím neustále tam a zpět, protože jsem mezitím zapomněl
to A ke kterému vidím teď detail B.

Navíc - zkuste si tu stránku zobrazit na 26" LCD s rozlišením 1920x1200.
Aby se to dalo přečíst, tak musím pomalu vstát ze židle a odejít 2m
dozadu. Prostě IMHO nelze udělat funkční stránku, která bude vidět dobře
na mobilu a na velkém monitoru. Také když se budu na tu stránku koukat
na mobilu, tak jenom proto abych se dozvěděl nějaký výtah nebo si
připomněl to co jsem četl na kompu. Když sedím u kompu, chci se dozvědět
co možno efektivně všechny relevantní informace. Také dnešní 10" tablet
s fullHD či vyšším zobrazí i komplexní stránku dobře jako standardní
LCD, ale ani 5" mobil to prostě nedá. Kromě toho se zpravidla pere
landscape s portrait. No, grafikům nezávidím, ale takový je teď holt svět.

Nemám nic proti stručnosti, ale nebylo by dobré podřizovat designu
obsahovou kompletnost - kromě marketingu je třeba také předat informace.
Zodpovědný člověk se rozhoduje na základě informací. Informace jsou
pochopitelně jak fakta tak i např. stav, správnost a aktualizovanost
stránek i ten probíraný design. Ovšem design ve smyslu "to jsou nějaký
matláci z garáže" oproti "vida, pěkné stránky o které se starají".

A nemyslím si, že by tato diskuse byla bezpředmětná - grafik/marketér
není mesiáš co přijde a spasí nás. Touto diskusí může dojít právě třeba
i k {na/pře}definování cílů.

Štěpán.

*štěpán liška - comlinks s.r.o. *
(sw,hw,net,web,linux)