[vpsFree.cz: community-list] RHEL na VPSfree?

Martin Sivák mars at montik.net
Fri Feb 5 11:52:51 CET 2021

pá 5. 2. 2021 v 11:10 odesílatel Pavel Snajdr <snajpa at snajpa.net> napsal:

> A mne je zas lito, ze Red Hataci budou ten korporat pomalu do krve
> branit, pritom se chova naprosto hovadsky v tom ekosystemu a je to cim
> dal horsi. Vyhazovani za nazory je tam uz normalni, takze aj vlastne
> musite, ze? :D

Neznám nikoho takového.. teoreticky by se to stát mohlo, protože
společnost v některých ohledech zešílela, nicméně jsem takový případ
nezaznamenal. Asi proto že dělám s Izraelci a ti si servítky nebero :)

> Skutecne? Pokud jsou tam zminene explicitni Red Hat produkty, neni to
> problem?
>
> Ja nemluvim o mailovych adresach. To je obecna vec a snad by Red Hat
> nenapadlo takovou vec chranit.

Co myslíš tím zmíněné? Ikony? redhat v názvu balíku?

Koukni na Fedoru:

[msivak at localhost insolv]$ cat /etc/redhat-release
Fedora release 33 (Thirty Three)
[msivak at localhost insolv]$ rpm -qa | grep redhat
redhat-menus-12.0.2-18.fc33.noarch
redhat-lsb-core-4.1-51.fc33.x86_64
redhat-lsb-submod-security-4.1-51.fc33.x86_64
redhat-rpm-config-174-1.fc33.noarch

V mém pracovním RHELu jich takových je přesně 14

[msivak at msivak ~]$ rpm -qa | grep redhat | grep -v internal
redhat-lsb-desktop-4.1-47.el8.x86_64
redhat-lsb-cxx-4.1-47.el8.x86_64
redhat-logos-81.1-1.el8.x86_64
redhat-indexhtml-8-7.el8.noarch
redhat-lsb-submod-multimedia-4.1-47.el8.x86_64
redhat-backgrounds-81.1-1.el8.noarch
redhat-lsb-4.1-47.el8.x86_64
redhat-rpm-config-122-1.el8.noarch
redhat-release-8.2-1.0.el8.x86_64
redhat-lsb-core-4.1-47.el8.x86_64
redhat-release-eula-8.2-1.0.el8.x86_64
redhat-lsb-submod-security-4.1-47.el8.x86_64
redhat-lsb-languages-4.1-47.el8.x86_64
redhat-lsb-printing-4.1-47.el8.x86_64

> CentOS? :D Scientific Linux? Rekl bych, ze je to tak vykladano, jen ne
> tim, co ty citujes :)

Oni ale nemazali historii v souborech (tj bod 5 a)). Oni měli vlastní
historii ve SPECu, protože ta je specifická pro distribuci.

> Proc teda ta opatrnost a schovavani pred Red Hatem v ^ treba tech dvou
> zminenych projektech? (Nez RH CentOS koupil, that is).
>
> Jsi ochotny se za to pravne zarucit? Ja tedy ne.

Já na RHELu na vpsFree netrvám, ale CentOS ani Fedora nikdy neměly
speciální postavení a některé redhat balíky v nich stejně byly. Fedora
má i /etc/redhat-release...

> Ne by mohly byt, ale jsou. Zaroven vsechny zminky o explicitnich
> trademarkach ve volnem textu jsou zrejme tez povazovany za problem.
> Mailovky nikdo neresi, jak jsem rikal.

Ano, copyright nikdo nezrušil a upravené binárky nesmí tvrdit, že jsou
od RH. Stejná situace jako Mozilla, Debian a IceWeasel.

> Cituji z GPL v2, pod kterou je licencovany Linux:
>
> """
> You may modify your copy or copies of the Program or any portion of it,
> thus forming a work based on the Program, and copy and distribute such
> modifications or work under the terms of Section 1 above, provided that
> you also meet all of these conditions:
>
> a) You must cause the modified files to carry prominent notices stating
> that you changed the files and the date of any change.
> """
>
> Red Hat pri redistribuci jimi upraveneho zdrojaku Linuxu tu GPL proste
> [...]

Co přesně RH porušuje? Changelog existuje i s datem. Jedna velká
popsaná změna. Rozdělení na patche není povinné!

> Neni to slozite, jsou distribuce, ktere na par prikazu zbuildis cele od
> zacatku. Red Hat tohle naschval nedokumentuje, protoze jim je to vyhodne
> a neni na to zadny komunitni tlak, tak proc by taky museli.

Na pár příkazů? Myslíš třeba Gentoo? A ten bootstrap je nic?

> Ano, ne vsechny, ale jsi schopny kvalifikovane nad vsemi SRPM z fleku
> mavnout rukou a rict, ze kopirovani tech SRPM neni porusenim trademarku?
> Ja urcite ne.

> Hele, jak se to PR Red Hatu snazi prezentovat je jedna vec, za mne si
> Red Hat CentOS fakticky koupil a ted si s nim taky dela, co chce.

Jenže nekoupil a nedělá. Hlasuje penězi, to se snad ještě může.

> Nonsense, kdyby Red Hat chtel, aby CentOS prezil, nebude se do nej sr*t
> :)
>

> To by tu totiz CentOS jeste byl v puvodni podobe a ne, ze bude koncit.
>
> Normalne Martine tomu rikam korporatni propagandou vymyty mozek :D

To si děláš srandu, že ano. Najdi si prosím v jakých problémech CentOS
chvílema byl. Například jaké měli jednu chvíli problémy se dostat k
doméně a účtům, protože jeden z "autorů" na rok zmizel.

https://www.zdnet.com/article/centos-getting-their-st-together-is-a-top-priority/

Tohle totiž byla jen epizodka, která se vůbec nemusela opakovat..

To samé doba reakce na vydání RHEL 6: 240 dní!

Ne, to fakt nebylo dost dobré jako základ pro upstream vývoj.

> Jasne, ja rad pouzivam hyperboly, rad prehanim, ale nic z toho core, co
> tvrdim, jsi mi nevyvratil, jen jsi spis naopak - promin za formulaci -
> potvrdil moji pointu o poslusnych zamestnancich...

Já jsem všechno, jen ne poslušný zaměstnanec :) Ale nemám rád
konspirační teorie, které ignorují nevhodná fakta.