[vpsFree.cz: community-list] Prejdeme na IPv6: IPv4 je mrtve

Lukáš Jelínek - AIKEN lukas at aiken.cz
Mon Jun 8 14:20:38 CEST 2020

Ahoj,
přidám se s jedním takovým posteskem, než co je to jiného. Na posunu
IPv6 kupředu by se mohla podílet i naše státní správa, ale realita je
víc než tristní. První usnesení o povinném zavedení IPv6 ve všech
orgánech centrální státní správy je někdy z roku 2009 s termínem splnění
do konce roku 2010. Splněno to nebylo, pak vlády schválily několik
dalších takových usnesení s novými termíny, ani ta nebyla splněna.

Do dnešního dne je to bída, nejhůř je na tom asi ministerstvo financí,
které nepodporuje IPv6 ani u úplně nových systémů. Jindy jsem se setkal
s tím, že podpora IPv6 sice byla, ale rozbitá, takže přístup např. na
justice.cz přes IPv6 byl vysloveně za trest - fungovalo to pomalu a
nespolehlivě. Přitom zrovna příkladná implementace ve státní správě by
mohla pošťouchnout ISP k tomu, aby začali IPv6 rychleji zavádět.

Ještě jedna poznámka - masivně bující CGNAT u ISP je totální průser.
Firmy jako Wedos na základě všemožných blacklistů blokují přístup IP
adresám, za kterými se často skrývá velký počet zákazníků. Stačí jeden s
malwarem ve své síti a znamená to blokaci přístupu třeba stovce dalších
lidí (nebo i mnohem víc, podle toho, jak se vnější adresy přiřazují).

Lukáš