[vpsFree.cz: community-list] Prejdeme na IPv6: IPv4 je mrtve

Radek Zajíc radek at zajic.v.pytli.cz
Mon Jun 8 14:22:56 CEST 2020

Ahoj,

Jen doplním:
Nordic Telecom "5G"
O2 "5G" - bez IPv6, manažer z O2 loni sliboval, že IPv6 je v plánu snad na 2020 (a totéž tvrdí o mobilních datech). Pokud by se zadařilo, mohli bychom se letos dočkat prvního operátora s IPv6 na mobilních datech (a to by pak mohl být impuls pro ty další).

Radek Zajíc se v TM snažil, ale pokud vám do vedení nastoupí CTO, který v předchozí pozici (CTO Slovak Telekomu) neudělal pro IPv6 vůbec nic, nemůžete čekat zázraky. :-( Alespoň ta IPv6 na DSL funguje (pokud ji v TM zase nerozbili).

Dobrou zkušenost z poslední doby mám s menšími (středními) ISP, IPv6 už tak často není sprosté slovo. Jen je to opt-in, takže si musíte říct. :-(

K původnímu tématu: problém "jak se má IPv4-only klient dostat na služby v IPv6-only síti" už řešili a vyřešil hosting provider Mythic Beasts a bylo by super, kdyby jejich zkušenosti byly reimplementovatelné ve vpsFree.
Mají o tom hezký blogpost:
https://www.mythic-beasts.com/blog/2020/02/28/ipv6-only-hosting-in-2020/

Radek

Dne 08.06.20 14:02, Community-list za uživatele Petr Kutalek <community-list-bounces at lists.vpsfree.cz za uživatele petr at kutalek.cz> napsal(a):

    Ahoj,

    > On 08.06.2020 10:55, Jaroslav Skrivan wrote:
    > Zas tak zle to neni. Nam ze serveru tece 20% ipv6 provozu k uzivatelum
    > (prevazne cz/sk provoz). Google hlasi 30%.
    > Dlouhodoby rust je ale velmi pomaly.

    tak to se přiznám, že mi _na ČR_ připadá docela pěkné. Mohu navázat na
    předchozí – naše trojka je takový smutný operátorský Klondike. A to
    nemyslím vůbec cenovou politiku apod. Jediný, kdo se tady snažil něco
    razantněji dělat, pokud si pamatuji, je Radek Zajíc u TMCZ, ale těžko
    říct, zda to nebyl marný boj.

    1) O2 – dělá na fixu i mobile DPI (Host u HTTP, SNI u HTTPS) pro mkt
    účely; zkušenost ex-zaměstnance 2019
    Takže tady bych tuneloval, co se dá, ostatně nedělám si iluze u jiných
    operátorů, tedy díky za DNS-over-TLS/HTTPS, ESNI apod.

    2) Vodafone – cca v lednu 2019 začal po mnoha letech blokovat na VDSL
    příchozí provoz, od té doby účtuje 175 CZK za "veřejnou a statickou
    IPv4", ačkoli statická by nebyla vůbec potřeba; IPv6 je utopie

    3) TMCZ – jsem v Praze na "fixním" LTE, protože nemám jinou možnost;
    IPv4 za CGN, IPv6 v říši snů

    Myslím si, že pokud se naši operátoři nepohnou, situace s IPv6 se nějak
    nezlomí. Ondřej Caletka ukazoval na poslední prezentaci IPv6 u Orange v
    Polsku, prostě paráda.

    IPv6 tunel vpsFree je prima počin, ovšem škoda, že Mikrotik umí u
    OpenVPN jen TCP/AES256-CBC+(MD5/SHA1) s certifikáty. Dalo by se to
    naklikat i zde, se současným (a chápu, rozumným) nastavením bych
    potřeboval další stroj na routing. Ale IPv6 laboratorní síť Radka Zajíce
    se mi líbila.

    Suma sumárum: ačkoli aktivity kolem IPv6 naprosto vítám a podporuji,
    mohu jej využívat tak akorát na koncové stanici po wireguard tunelu ke
    Cloudflare (WARP).

    A tip: pokud používáte nginx jako proxy (líbí se mi to), doporučuji
    zadefinovat si nejprve upstream a ten použít v proxy_pass, bude vám pak
    fungovat keep-alive a agregace spojení směrem k upstreamu (s trošku
    dalších parametrů), jinak nikoli, je to někde v dokumentaci popsáno.

    Petr