[vpsFree.cz: community-list] Blacklist

Viktor Čížek viktor at m19.cz
Fri Aug 17 09:09:27 CEST 2018

Jan Hrach napsal(a):

> Nejspíš se nějaká hyperaktivní IPS rozhodla, že "zlým počítačům" zablokuje veškerý provoz, ne že se budou jen odmítat maily. Můžeme se shodnout na tom, že je to špatně, ale pokud máš jiný silný zájem na tom, aby to fungovalo (sprostě komerční || chceš kontaktovat starého známého || jsou tím postiženi uživatelé tvého svobodného SW, kteří ti posílají patche (pozn. všechny tři tyto případy jsem já osobně zažil)), tak to prostě musíš nějak obejít.

Proto jsem zmínil, že neznám pozadí a pouze rámcově nadhodil možný scénář. A vyptával se co to
je za firmy a z jakých pohnutek jim posílá nějaké zprávy. Pozadí zná do hloubky postižený a
podle něj se musí rozhodnout, jak se k tomu postaví. Jistě existují situace, kdy bude mít ranec
důvodů, aby prorazil za každou cenu.

Ten stav sítě mě ale utvrzuje v mém přesvědčení, že Internet je posledních 10 - 15 roků rozbitý
a v žádném případě nefunguje způsobem, jaký původně otcové zakladatelé zamýšleli.

> Tohle nefunguje ve chvíli, kdy po tobě chce šéf vysvětlit, jaktože jsme ztratili zakázku za půl mega, a konkurenci maily prošly.
> Prohlásit, že je debil? OK, pak jsou ale debilové ~všechny firmy široko daleko. Můžu jít pást ovce do hor... ne, počkat, abych mohl prodávat maso, potřebuju EET, tam byla recaptcha a Google taky blacklistuje (např. Tor exity)

Už zabřídáme do filozofické debaty...
Jak jsem psal, od zákazníka debila je lepší utéci, aspoň podle mého žebříčku hodnot a totéž
platí o šéfovi. Resp. je lepší dělat pro takového zákazníka nebo mít takového šéfa, u kterého
má smysl s ním ztrácet drahocenný čas v nejproduktivnější části dne. Debilovi se totiž nikdy
nazavděčíš. O mě se v pracovním okolí občas pár takových lidí otře a já kap píšu výpověď.
Naštěstí to není moc často.

V práci opakuju pořád - internetový e-mail není speolehlivá technologie s garantovaným
doručením zprávy. Pokud chcete garanci doručení, použijte X.400 nebo pozemní poštu. Nebo si
aspoň ověřte telefonicky, že to na druhé straně dostali.

A stojím si za tím, že zakázku za půl mega, aniž by si věci ověřil telefonicky nebo osobně,
dohaduje e-mailem leda debil (nebo magor s poruchou osobnosti) a je lepší od něj utéci. Dokud
je čas, dřív než udělá průser, kterej stáhne pod hladinu i Tebe.

Ostatně, mladí digitální hipsteři a jiní podobní piráti se s oblibou vysmívají státní správě,
jak je zkostnatělá, že chce nabídky do výběrových řízení poslat poštou na papíře a CD nosiči.
Jenže to je právě kvůli té spolehlivosti a garanci doručení. Posílat to e-mailem, tak nikdy
žádné výběrko nebude, protože půlka nabídek se cestou beze stopy ztratí.

> Vždyť o kousek níž sám píšeš "že kolikrát ani není potřeba nic zvláštního dělat a adresa se ocitne na seznamu".

Jenže já nevím v jakém je blacklistu a už vůbec ne proč.

Proto chci vidět logy, ať už své vlastní nebo cizí. Až budu vědět v jakém, budu se zabývat
otázkou, proč a co s tím případně můžu udělat. Na to pak navazuje ta záležitost se statutárem
resp. personou u adresního přídělu, kterou jsme tu nedávno řešili.

Mé tvrzení, "že kolikrát ani není potřeba nic zvláštního dělat a adresa se ocitne na seznamu"
nijak nevylučuje to, že se tam mohl ocitnout proto, že někdo "zlobil". Proto to chci
konkretizovat a bavit se o konkrétních případech.

Připomenu původní problém - IP adresa z rozsahu vpsFree, kterou používá Jirkova vpska je
zalistována v těch dvou blacklistech (resp. jich asi bylo víc, dva byly vyhledávače), o kterých
původně psal.

A já tvrdím, že to nemusí být nutně na závadu a možná vůbec není potřeba to řešit. To jsem
demonstroval na příkladů mé adresy u Wedosu, která je v blacklistu, ale nijak mě to neomezuje.

Proto se chci dobrat k tomu, zda skutečnost, že mu "nektere firmy zahodi mail" má přímou
souvislost s tím, že jsou vpsFree adresy na některém z těch blacklistů, o kterých původně psal.
Z té jeho prvotní zprávy to není zřetelné.

V.