[vpsFree.cz: community-list] Monitorovací software

Jan B. Kolář janbivoj.kolar at zazen-nudu.cz
Wed Nov 8 13:36:50 CET 2017

Ahoj všem,

obracím se na Vás s prosbou o radu. U nás v rodině jsem v oblasti IT
taková "holka pro všechno". Starám se jak o soukromé, tak firemní
stroje, síť, server, webovky, atd. Nyní mi to však trochu začíná
přerůstat přes hlavu a hledám nějaký monitorovací software, přes který
bych byl schopen zjišťovat problémy, případně jim předcházet.

Moji rodiče provozují 5 maloobchodních prodejen, já provozuji další dvě
(ano, IT není můj hlavní obor činnosti :-D). Všechny lokality které
spravuji mám obhospodařované Mikrotiky a propojené do jedné lokace
pomocí IPSec tunelů. Na všech provozovaných PC mi běží Debian. Celkem
se jedná o zhruba 7 routerů a 20 zařízení (PC, tiskárny, NAS).

Moje představa je taková, že bych na centrální lokaci nainstaloval
server, který by všechna zařízení monitoroval. Díval jsem se na
internetu a zaujali mě dva programy - LibreNMS a Graylog.

Můj první problém ale je, že nevím, co přesně chci sledovat. A tak
si nejsem úplně jistý, jestli jsou tyto programy pro mě vhodné. Napadly mě v podstatě dvě věci, který by asi byly dobré:

1) Ukládání logů ze strojů - to bych asi využil v případě řešení
problémů, proč něco nefunguje

2) Dlouhodobá statistika - třeba provozu na routerech, využití disku a
paměti na PC. Dle toho, jak doufám, bych mohl problémům předcházet
(např. zvýšený provoz na routeru nebo třeba nadměrné vytížení CPU by
mohlo znamenat malware)

Nedoporučili byste mi prosím nějaký vhodný zdroj informací (web,
ebook), který by mě posunul dál? Určitě ocením i rady/komentáře, pokud
jste už něco podobného řešili.

Předem Vám děkuji!

Honza