[vpsFree.cz: community-list] Proc ZFS?

Pavel Snajdr snajpa at snajpa.net
Wed Jan 11 15:07:02 CET 2017

Nezvedlo mi to nic, neboj ;)

Nejzasadnejsi rozdil mezi BTRFS a ZFS neni v kodu, ani v navrhu, ale je
v pristupu vyvojaru.

ZFS ma od zacatku byt komplexni reseni pro ukladani dat za predpokladu,
ze tech dat bude fakt hodne (at uz v absolutnich cislech, nebo obrovska
mnozstvi souboru/adresaru).

Podle toho se v nem delaji navrhova rozhodnuti a podle toho obsahuje
featury.

BTRFS je oproti tomu jenom filesystem a k tomu FS bez valne vize -
vetsina vize BTRFS je "chceme featury, co ma ZFS uz davno, ale po svem a
flexibilneji" - jako s vetsinou featur, co se toci okolo Linux kernelu -
teoreticky navrh je mnohem prednejsi pred implementaci a podle toho to
pak vypada.

Ale v pohode, to se vychyta; ZFS nebylo taky pouzitelne hned - proto
treba nema backreference, jak pise Standa - je to naprosto vedome
rozhodnuti, ktere usetrilo cca 50% kodu kvuli minoritnim use-cases
(vetsinou stejne napr. preskladani pole za jinou konfiguraci resi clovek
s jednim a pul disku, ne kdyz mate 2 patra racku...).

ZFS zacalo jako napad nekdy v roce 2000 a v roce 2005 bylo shippovane
produkcne zakaznikum. Resi naprosto realne problemy svych uzivatelu,
kteri by jinak poradne nemeli jak se o takova mnozstvi dat starat. Jak
dlouho je ve vyvoji BTRFS a jak dlouho se na podobnou pripravenost k
produkci bude cekat u nej?

Jak jsem psal, ZFS je storage system, BTRFS je filesystem. Z toho
pohledu BTRFS nikdy nebude resit veci, co ZFS poklada za "svuj problem"
- napr. sprava cachingu, ale i veci okolo jako nastavovani shares
(nfs/smb/iscsi), vlastni IO scheduler, atd.

A jinak k tomu, co psal Standa o SPL - sice to vypada strasidelne, ale
primarni problem vubec neni v tom, ze by Linuxova semantika funkci okolo
spravy pameti byla nejak turbo odlisna. Je odlisna na par mistech, to je
pravda; ale primarni rozdil zase neni v kodu, ani v navrhu (kteryzto,
btw, velke prekvapeni, je zase puvodem ze Solarisu, protoze SLAB cache
je puvodem ditko Sunu...).

Rozdil je v tom, jak se pamet v kernelu pouziva. V Linuxu v podstate
neexistoval do doby techhle filesystemu zadny vetsi consumer SLAB pameti
a proto SLAB stoji tak za *piiip*. Jednoduse na neco takoveho zas nebylo
navrzeno a testovano.

Ale zase, dela se na tom a zlepsuje se to.

Jak s oblibou rikam, treba RHEL 8 konecne featurove dozene Solaris 11...

/snajpa
(Pavel Snajdr)
(Predseda vpsFree.cz)
(+420 720 107 791)