[vpsFree.cz: community-list] Proc ZFS?

Stanislav Petr glux at glux.org
Tue Jan 10 19:18:54 CET 2017

No v prvni rade vykon…

Rozdilu tam je vic:

1. ZFS umi storage tiering (L2ARC). Sice muzes namitnout ze existuje bcache a podobny ale tu podle mejch zkusenosti rozhodne nelze povazovat za stabilni a dostatecne rychlou. Dalsi ruzny pokusy o tiering ve vrstve device mapperu jsou na tom podobne.

2. ARC cache misto LRU. LRU jako algoritmus patri do propadliste dejin, ale diky z myho pohledu nesmyslenjm zabomysim valkam vyvojaru Linuxovyho jadra tam je porad. Na dnesnich strojich s desitkama GB RAM je LRU proste v p….. Viz: https://en.wikipedia.org/wiki/Cache_replacement_policies

3. Oproti BTRFS stabilnejsi implementace (tim nechci rozhodne rict ze ZFS na linuxu je z hlediska stability vyhra, ale oproti BTRFS je na tom lip - kdyz BTRFS se velmi rychle vyviji).

Ale abych nechvalil jsen ZFS tak BTRFS ma z meho pohledu lepsi navrh - zejmena podpora zpetnejch referenci ktera umoznuje pohodlne defragmentovat, zmensovat, menit uroven redundance a dalsi. Ale ikdyz je v principu navrh lepsi, tak ma mnohem slozitejsi implementaci a nez bude BTRFS pripravene pro produkcni nasazeni a zejmena dosahne i odpovidajiciho vykonu tak to bude proste jeste chvili trvat.

Za mne osobne - BTRFS pouzivam a libi se mi, ma z myho pohledu daleko lepsi praci se snapshoty (opet vychazi z podpory zpetnejch referenci). Ale mam ho napriklad na malo zatizenejch diskovejch polich na ruznych serverech kam ukladam zalohy (rsync + snapshot je proste parada). Ale tam kde hodne honim vykon (napr. velmi vytizeny NFS servery atd tak tam slo ZFS - a v mym pripade ale pod FreeBSD protoze tam je ta implementace o neco zralejsi nez v Linuxu coz je dano tim ze jadro *BSD je Solarisimu daleko bliz, zejmena z pohledu spravy pameti).

—
Stanislav Petr