[vpsFree.cz: community-list] Návrh jak motivovat členy k optimalizaci VPS

Martin Malec | TIERRA VERDE mm.tierraverde at gmail.com
Thu Mar 26 17:02:11 CET 2015

Mám návrh jak citlivým způsobem napomoct lidem, aby si optimalizovali
své VPSky:

Monitorovat spotřebu zdrojů (CPU, paměť, IO...) u VPSek a dávat ve
vpsadminu informaci o tom, jak si daná VPSka stojí v poměru k jiným
VPSkám na stejném stroji a na všech ostatních strojích - percentil a to,
poměr toho, jakou "výpočetní stopu" daná VPSka má, a kolik takových
fyzických serverů by bylo potřeba, kdyby se všichni ostatní chovali
stejně - analogie výpočtu "ekologické stopy" a počtu planet, které
bychom potřebovali, kdyby 7 mld. lidí mělo fungovat jako průměrný
Američan nebo Čech.

Těm, kteří by konzumovali zdroje tak, že by bylo potřeba třeba 10x a
víckrát silnějšího fyzického stroje, než je teď, kdyby se takhle chovali
všichni, by se v nějakých intervalech tyhle statistiky posílali i do
kontaktního mailu s výzvou se na tom pokusit něco dělat - to vše ještě
před tím, než by se přistupovalo k tomu omezování IO apod.

Příklad:

"Tvoje VPS byla v měsíci březnu 2015 ve srovnání s jinými VPS na témže
fyzickém stroji (brq2):
- VELMI NÁROČNÁ na paměť RAM (3750 MB/4096 MB, 94. percentil)
- PRŮMĚRNĚ NÁROČNÁ na využití CPU (přispívá 0.42 k průměrnému cpuload
fyzického stroje 15.98, 54. percentil)
- SPÍŠE NENÁROČNÁ na využití úložného prostoru (1,4 GB/60 GB, 15.percentil)
- SPÍŠE NENÁROČNÁ na dobu pořízení ZFS snapshotu (zálohování) (4,5
minuty, 20.percentil)
- VELMI NENÁROČNÁ na množství přenesených dat z/do internetu (1,5 GB za
poslední měsíc, 4. percentil)
- EXTRÉMNĚ NÁROČNÁ na špičkové/opakující se IO operace (98.percentil)

Kdyby všichni na tomto fyzickém stroji používali VPS jako ty, byl by
potřeba průměrně 3,2x výkonnější stroj (4,8x více paměti RAM, 1,1x více
CPU jader, ...

Doporučení:
Omezení IO operací: Zkus omezit pravidelně se spouštějící skripty, které
kontrolují celý souborový systém, např. ClamAV, který se standardně
spouští příliš často a na mnoho VPS najednou. Návod, jak omezit
spouštění na jednou denně, nalezneš na xxx.clamav.zzz nebo na naší
wiki.vpsfree.cz/clamav...
Omezení spotřeby RAM: Zkontroluj, které služby se spouštějí a nejvíce
potřebují RAM. Velkou spotřebu mívá webový server (Apache), databázový
server (MySQL), Tomcat apod. Využívání paměti lze správným nastavením
upravit, nebo lze náročnější webový server (Apache) nahradit za méně
náročný (nginx).

Poradit se s ostatními, jak optimalizovat VPS, můžeš v našem
community-listu community-list at lists.vpsfree.cz.

Dává vám to smysl? Úspěch těchto "vzdělávacích" strategií je dávno
ověřen u různých pro-environmentálních iniciativ třeba v supermarketech
a hotelích, národních parcích atd. Naprogramovat to co výše uvádím
nedokážu, ale můžu poslat odkazy na studie, které říkají, jaké metody
komunikace se osvědčily ;-)

Martin Malec
TIERRA VERDE s.r.o.
www.tierraverde.cz