[vpsFree.cz: community-list] Brute-force utok na SSH

Jan B. Kolář janbivoj.kolar at zazen-nudu.cz
Fri Jul 17 16:01:27 CEST 2015

Dovolím si sepsat moje zkušenosti:

K serveru mám přístup pouze já (nebo mnou spravované stroje), takže od
začátku používám ověření klíčem a ověření hesla mám zakázané. Přesto se
každý den pokoušel někdo připojit - ti inteligentnější boti toho nechali
po pár pokusech, ti horší to zkoušeli i několik hodin.

Jak psal Standa, povolil jsem si SSH jen z "mých" adres (všude mám pevné
IP adresy). Po nějakém čase jsem na to však zapomněl a tak když jsem
přecházel od O2 k Vodafonu, adresy se změnily a musela mě zachránit
konzole z VPSadminu :-D

Po této zkušenosti jsem se tedy rozhodl nechat přístup na SSH pro
všechny a nasadit fail2ban. Měl jsem nastavené 3 úrovně - ban na 10
minut, ban na 1 hodinu a ban na 24 hodin (vždy po několika špatných
pokusech, myslím deseti). I přesto ale "útoky" stále pokračovaly,
dokonce to některé banované adresy po 24 hodinách zkoušeli znovu.

Jelikož mi chodí výpis z logwatchu a tam mě dlouhé záznamy o útocích
obtěžovali (použil bych lepší výraz, ale debata o vyjadřování v
konferenci tu už proběhla), tak jsem se rozhodl přehodit SSH na jiný
port. A světe div se, od té doby ani jeden jediný pokus o přihlášení!

Z mé strany tedy můžu změnu SSH portu jen doporučit.