[vpsFree.cz: community-list] Zajem o MX backup

Petr Barta Petr.Barta at netas.cz
Wed Feb 20 13:33:59 CET 2013

Dne 20.2.2013 13:19, Jirka Bourek napsal(a):

> Tolik teorie. V praxi někteří provozovatelé poštovních serverů v
> případě, že nemůžou zprávu doručit hned, odešlou zprávu o
> nedoručitelnosti. Nebo když ne o nedoručitelnosti, tak aspoň o tom, že
> zpráva odejde se zpožděním. A v obou případech se odesílatel diví...
>
> Vysoce dostupný příjem pošty tak, že můžu manipulovat s příjmem počty na
> primární serveru a když skončím, tak prostě řeknu sekundáru, aby poslal,
> co se na něm nahromadilo - no, nedovedu si představit případ, kdy se
> tohle někomu nehodí nebo je to komplikace.

No, někteří provozovatelé poštovních serverů taky v případě, kdy nemohou
poštu odeslat okamžitě, ji zahodí bez jakéhokoliv upozornění - ani
odesílateli, ani příjemci. V takových případech se _může_ (ale nemusí)
záložní MX hodit. Druhý případ, kdy se může hodit záložní MX je situace,
kdy stěhujete primární poštovní server a nechcete se spoléhat na to, že
si všichni odesílatelé na svých DNS serverech necacheují záznamy (i s
tím jsem se potkal - expirace záznamu v DNS nastavená na 10 minut, a
odesílatelův DNS server si přesto držel záznam na starý server přes dva
měsíce). Vzhledem k tom, že sekundární MX musíte mít nastavený nejméně
stejně restriktivně jako primár (aby nedocházelo k již popsanému
backscatteru), musíte ho tedy udržovat a staráte se o dva stroje místo
jednoho, jsem názoru že s vyjímkou speciálních situací to nestojí za ty
komplikace.
V případě, kdy měníte způsob nebo nastavení příjmu pošty na primáru a
pak jen řeknete sekundáru "pošli co máš" a víc se nestaráte, si
zaděláváte právě na potíže s backscatterem.

> Vlákno začalo tím, že vpsfree má dvě geografické lokace. Když ten druhý
> server bude mít jméno na jiné doméně (např. vpsfree.eu, pokud je
> registrovaná), technicky v tom nevidím žádný nedostatek oproti tomu, co
> může nabídnout registrátor.

Jistě, je možné zlepšit to tím, že budete mít sekundární (terciární
apod.) DNS v jiném AS (třeba právě ve VPSfree). Pokud máte doma pevnou
linku, je to myslím jednodušší řešit tím, že máte jeden z DNS serverů u
sebe, a další u providera - tím máte zajištěnou jak geografickou, tak
topologickou redundanci, často i rendundanci na použitý DNS software.
Nedostatek v tom samozřejmě není, nevidím v tom ale ani žádný přínos.

Petr